Geplaatst op
Sterker nog, in de modebranche is het beheren van de klantrelatieprocessen wellicht belangrijker dan in iedere andere. Zonder klanten kan men de tent namelijk heel snel opdoeken. In dit artikel kijken wij naar de eigenschappen van CRM-software voor de modebranche, zodat iedereen binnen de sector precies weet waar ze bij de selectie van een geschikt systeem op moeten letten.
Branchespecifieke CRM-software
CRM is de afkorting voor Customer Relationship Management, in onze taal ook wel bekend als klantrelatiebeheer. CRM omvat de manier waarop bedrijven zich consistent op de klant focussen, en brengt alle bijbehorende processen overzichtelijk in kaart. Bedrijven die goed op de hoogte zijn van de wensen/behoeften van hun doelgroep, kunnen deze gegevens optimaal benutten om ervoor te zorgen dat de klant voor hun product/dienst kiest.
Eén van de voornaamste trends op het gebied van bedrijfssoftware is de toenemende interesse in een branchespecifieke oplossing. Steeds meer softwareleveranciers zijn hun oplossingen aan het afstemmen op een specifieke sector. Het kiezen voor een branchespecifieke oplossing kent een cruciaal voordeel: de aanbieder kent de alledaagse uitdagingen van uw sector als geen ander, en heeft er dus voor gezorgd dat de oplossing deze problemen zo goed mogelijk weet te tackelen.
Gerelateerd: “Hoe u uw klantacquisitie kunt optimaliseren met CRM”
3 cruciale modules voor de modebranche
De modulaire inrichting van een CRM-systeem houdt in dat de omgeving doorgaans bestaat uit verschillende modulen, die allemaal een ander aspect van klantrelatiebeheer tackelen. Wij zetten de drie populairste modules voor de modebranche voor u op een rij:
Marketing/social media
De meeste moderetailers zijn tegenwoordig volop op sociale media terug te vinden. Dat is natuurlijk logisch, want het is één van de beste manieren om in contact te treden met de doelgroep. Het biedt bedrijven tevens een mooie mogelijkheid om hun producten tentoon te stellen aan het grote publiek. Social commerce stelt men zelfs in staat om hun assortiment via social media aan te bieden, en te verkopen.
De module voor marketing/social media stelt gebruikers in staat om hun berichten eenvoudig in te plannen, bij te werken en de bijbehorende resultaten te tracken. Hierdoor weet men te allen tijde welke posts een succes zijn, en welke niet.
xRM
Extended Relationship Management (xRM) is van cruciaal belang voor de mode-industrie. Daar waar Customer Relationship Management zich focust op de band met de klant, is voor veel bedrijven in deze branche de relatie met hun leverancier(s) net zo belangrijk. Zij zijn immers verantwoordelijk voor het aanleveren van de producten die men verkoopt. De module voor xRM zorgt ervoor dat u al het contact met de leveranciers overzichtelijk kunt bijhouden, om de onderlinge band zo sterk mogelijk te houden.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)
Duurzaamheid en verantwoord ondernemen zijn voor de modebranche steeds belangrijkere onderwerpen geworden. Men dient zich niet alleen te houden aan de wettelijke eisen die hiermee gepaard gaan, maar moeten dit ook zoveel mogelijk naar de buitenwereld uitstralen. De consument is tegenwoordig immers kritischer dan ooit, en zij willen wel zeker weten dat het merk maatschappelijk verantwoord onderneemt.