De toegevoegde waarde van SCM voor de mode-industrie

Geplaatst op

In een tijdperk waarin de concurrentie heviger dan ooit is, hebben modebedrijven ook te maken met het feit dat de verwachtingen van de consument hoger dan ooit zijn. Om aan deze eisen te kunnen voldoen, kunnen moderne organisaties niet meer om het gebruik van passende bedrijfssoftware heen.

Supply Chain Management: een definitie

Supply Chain Management (SCM) beschrijft alle processen waarin grondstoffen worden omgezet tot uitgewerkte producten. Om alle handelingen en (externe) schakels binnen dit traject in goede banen te kunnen begeleiden, moet men anno 2024 vertrouwen op geschikte bedrijfssoftware. Op die manier zorgt men er namelijk voor dat er zo min mogelijk middelen verspild worden.

SCM-software creëert transparantie door de volledige toeleveringsketen (supply chain) heen. Hierdoor kan men van A tot Z inzien welk traject het product doorloopt en kan dit proces zo efficiënt mogelijk ingericht worden. Wat volgt is een blik op twee cruciale strategieën op het gebied van Supply Chain Management.

Supply Chain Risk Management (SCRM)

Supply Chain Risk Management omvat alle strategieën de men eventueel kan toepassen om risico’s binnen de supply chain te tackelen. De strategie draait om het beoordelen van (potentiële) risico’s, om zodoende de kwetsbaarheid hiertegen te minimaliseren.

Cruciaal binnen SCRM is de samenwerking met de overige betrokkenen in de toeleveringsketen. Een organisatie is namelijk nooit als enige betrokken bij de totstandkoming van een product. Supply Chain Risk Management vraagt dus ook om een blik buiten de eigen bedrijfsgrenzen: zijn de partners ook voorbereid op onverwachte omstandigheden?

Potentiële risico’s

Geen enkel bedrijf kan zich volledig weren tegen eventuele risico’s. Soms is er simpelweg sprake van overmacht. Toch kan wel ieder bedrijf zich zoveel mogelijk bewapenen tegen deze potentiële haperingen in de toeleveringsketen. Om dat goed te kunnen doen, moet men in ieder geval voorbereid zijn op de drie meest voorkomende risico’s op het gebied van Supply Chain Management:

  • Schommelingen in de vraag van de klant.
  • Overmacht, bijvoorbeeld door natuurgebeurtenissen.
  • Defecte producten.

Klik hier om meer te leren over Supply Chain Risk Management.

Demand Planning

Demand Planning helpt organisaties om naar de toekomstige vraag van een product te kijken, zodat de strategie hier zoveel mogelijk op afgestemd kan worden. Zo zorgt men ervoor dat het productieproces zo efficiënt mogelijk wordt ingericht.

De feestdagen zijn een goed voorbeeld van een situatie waarin Demand Planning een belangrijke rol kan spelen. Bedrijven weten immers heel goed dat dit de drukste tijd van het jaar gaat worden. Als deze drukte vroegtijdig wordt voorspeld, dan kan men er relatief eenvoudig voor zorgen dat ze voorbereid zijn op wat eraan gaat komen.

Het hoofddoel van Demand Planning is om onder-, maar ook overbevoorrading zoveel mogelijk te voorkomen. Het gaat om het vinden van een gouden middenweg, waarin men ervoor zorgt dat er precies genoeg aanwezig is om direct aan een bestelling te kunnen voldoen.

Gerelateerde berichten

Over ons

Op onze site nemen we graag met je door wat je allemaal kunt doen om steeds een modieus outfit te creëren.

Contactgegevens

Via info @ bead-it.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

 

 

© 2024 Alle rechten voorbehouden